Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2016

Τμήμα Αλεξάνδρου Κωνσταντίνου

Τα αντικείμενα διδασκαλίας αναλυτικά:

Κανονάκι
Ο μαθητής έρχεται σε επαφή με το όργανο και τον σωστό χειρισμό του, με συνεχή επίβλεψη του δασκάλου. Εξασκείται στην δαχτυλοθεσία πάνω στις χορδές καθώς και στην ευελιξία του αριστερού χεριού σε σχέση με τα μαντάλια. Πέρα από τις ασκήσεις και τις παραλλαγές τους ο μαθητής διδάσκεται ρεπερτόριο συναφή με το όργανο, με σταδιακά αυξανόμενο βαθμό δυσκολίας. Παράλληλα έρχεται σε επαφή με τα τετράχορδα και πεντάχορδα και γενικά τα μακάμ και τη φιλοσοφία τους, ώστε σε βάθος χρόνου να αναπτύξει ευχέρεια στην πλοκή τους. Αναπόσπαστο αντικείμενο είναι και η τέχνη του ταξιμιού, όπου ο μαθητής καλείται να οργανώσει μικρές μελωδικές φράσεις, ανάλογα το μακάμ και αργότερα να συνθέσει έναν αυτοσχεδιασμό.


Βυζαντινή μουσική
Το μάθημα της Βυζαντινής Μουσικής είναι αναγνωρισμένο απ' το Υπουργείο Παιδείας και έτσι, μετά την ολοκλήρωση της πενταετούς φοίτησης, υπάρχει δυνατότητα χορήγησης Πτυχίου και Διπλώματος, ύστερα από εξετάσεις σε επιτροπή καθηγητών και απεσταλμένου του Υπουργείου. Το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει, εκτός των απαραιτήτων γυμνασμάτων (ασκήσεις, θεωρία), μαθήματα από το Αναστασιματάριον, το Ειρμολόγιον, μαθήματα της Θείας Λειτουργίας, του Εσπερινού, του Όρθρου, του Τριωδίου και της Μεγάλης Εβδομάδος.

Θεωρία της παραδοσιακής μουσικής (μακάμ-τροπικότητα)
Κάποιος που ασχολείται θερμά με την παραδοσιακή μουσική πρέπει να έχει ορισμένες γνώσεις πάνω στα μακάμ, ώστε να κατανοεί πιο εύκολα και γρήγορα τις κινήσεις των μελωδιών μέσα σε κάποια σύνθεση ή αυτοσχεδιασμό. Σε κάθε μακάμ εξετάζονται τα χαρακτηριστικά του (βάση, αλληλουχία διαστημάτων, δεσπόζοντες φθόγγοι, καταλήξεις, δομή τετραχόρδων, μελωδικές έλξεις, πορεία του μέλους) και δίδεται ως παράδειγμα κάποιο γνωστό τραγούδι. Επιπλέον ο μαθητής μαθαίνει να τραγουδά την κλίμακα του μακάμ, καθώς και να το αναγνωρίσει, ακουστικά, μεταξύ άλλων. Σε πιο προχωρημένο στάδιο μαθαίνει να κάνει τροπική ανάλυση παρτιτούρας και ακουστικού παραδείγματος (στάσεις μελωδίας, τετράχορδα που χρησιμοποιεί, καταλήξεις κτλ).


Παραδοσιακό τραγούδι
Ανάλογα με το φωνητικό τάλαντο και την εμπειρία του μαθητή, γίνεται επιλογή τραγουδιών από πολλές περιοχές της Ελλάδος, διαφόρων βαθμών δυσκολίας. Παράλληλα μαθαίνει και κάποια θεωρητικά στοιχεία του συστήματος των μακάμ που είναι απαραίτητα για την κατανόηση και παραγωγή των μουσικών κλιμάκων και έπειτα του τραγουδιού, το οποίο διδάσκεται φράση φράση. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στους λαρυγγισμούς και τις διάφορες παραλλαγές τους αλλά και στις παραλλαγές του εκάστοτε τραγουδιού.

Ψαλτική τέχνη
Στο νεοσύστατο τμήμα αυτό γίνονται δεκτοί προχωρημένοι μαθητές, ψάλτες, ή μαθητές που θέλουν να επανδρώσουν κάποιο αναλόγιο. Η ύλη αφορά έντεχνα μαθήματα από συνθέτες του 20ου κυρίως αιώνα (Καραμάνη, Χρύσανθο, Ταλιαδώρο), με ιδιαίτερη έμφαση στα καλλωπιστικά στοιχεία, το ισοκράτημα, τις αναλύσεις, τους λαρυγγισμούς, τις παραλλαγές όλων αυτών και γενικά την εκφορά και ερμηνεία του εκάστοτε μαθήματος. Επίσης θα γίνεται αναφορά στις Τυπικές διατάξεις των κύριων ακολουθιών (Εσπερινός, Όρθρος, Θ. Λειτουργία), Κυριακών και καθημερινών, που είναι σε χρήση σήμερα στις ενορίες. Στόχος επιπλέον είναι να δημιουργηθεί βυζαντινός χορός που θα πλαισιώνει τις εκδηλώσεις του ωδείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου